Betingelser ved standleie
Disse betingelser gjelder for
Relopp AS Org. nr: 934 120 000
Juridisk adresse: Kastanjeveien 13, 4515 Mandal
Driftsadresse: Langgata 19, 4515 Mandal
Epost: post@relopp.no Tlf: +4797404431
Betaling
Hele leieperioden betales ved bestilling. Ved online bestilling kan du betale med Visa, Mastercard eller Vipps. Ved booking trekkes hele beløpet fra kortet ditt eller via en annen betalingsmåte, og du vil da ha tilgang til umiddelbart å legge inn varer i systemet.
Ved booking i butikk kan du betale med Visa, Mastercard eller kontanter. I tillegg har du muligheten til å bruke saldoen på din konto hos oss, så lenge det er tilstrekkelig med midler tilgjengelig.
Priser og provisjon
Oppdaterte priser for våre produkter og tjenester finnes alltid på vår nettside. Alle priser inkluderer merverdiavgift (MVA). Det trekkes også en provisjon på 19 % på dine salg, før utbetaling av din fortjeneste. Så lenge du selger dine private eiendeler er du ikke pliktig til å betale skatt eller merverdiavgift (moms) på salgene dine. Dersom salget derimot skjer i stor skala eller har karakter av en næringsvirksomhet, kan det være andre regler som gjelder.
Avbestilling og angrerett
Når du booker stand på internett, har du som forbruker rett til å angre kjøpet innen 14 dager. Angrerett gjelder ikke etter at leieforholdet har startet. Dette betyr at dersom leieforholdet har startet, kan du ikke benytte deg av angrerett. I tillegg vil angrerett heller ikke gjelde hvis leieforholdet begynner innen 14 dager fra bestillingstidspunktet. Ved booking av stand direkte i butikk, gjelder ikke angrerett. Ved bruk av angreretten vil pengene da bli refundert til din konto via ditt betalingskort. Merk at det kan ta opptil 30 dager før pengene er på kontoen din.
Ønsker du å benytte deg av angreretten må du ta kontakt med butikken via kontaktinformasjonen du finner på www.relopp.no.
Retur og reklamasjon
Det er ikke angrerett på varer som kjøpes i butikk. Varer som er kjøpt og tatt med ut fra butikken kan ikke byttes. Alle varer selges som de er, i den tilstand kjøperen besiktiger dem. Det er viktig å være oppmerksom på at dette innebærer at kjøperen aksepterer varens tilstand ved kjøpstidspunktet.
Hvis det likevel kommer krav fra en kjøper av en vare, f.eks at varen er en kopivare, varen er defekt, eller varen har skjulte feil/mangler, kan varen bli tatt i retur og salget bli tilbakeført og motregnet standleiers salg.
Næringsvirksomhet og nye varer
Det er viktig å merke seg at du ikke kan drive næringsvirksomhet fra din stand uten forhåndsgodkjenning fra Relopp. Ved booking må du opplyse butikken om ditt organisasjonsnummer og MVA-nummer. Slik booking kan ikke gjøres via nettsiden og må gjøre fysisk i butikk. Det er heller ikke tillatt å selge nye varer som er kjøpt inn for videresalg, eller egenproduserte varer laget for videresalg med fortjeneste uten forhåndsgodkjenning fra Relopp.
Hvis du ønsker å drive næringsvirksomhet fra din stand, er du selv ansvarlig for å oppgi korrekte opplysninger til butikken. I tillegg er du ansvarlig for all offentlig innrapportering til skattemyndighetene, inkludert inntekt og eventuelle avgifter.
Utbetaling
Relopp utbetaler din fortjeneste direkte til det kontonummeret som du har registrert i din kundeprofil.
Relopp utbetaler utestående fortjeneste to ganger i måneden. Salg fra 1.-15 avregnes den siste dagen i måneden, forutsatt at dette er en bankdag, eller neste virkedag. Salg fra 16. til den siste dagen i måneden avregnes den 15. i den påfølgende måneden, forutsatt at dette er en bankdag, eller neste virkedag. Ved utbetaling vil provisjon, utestående standleie og annen gjeld bli trukket fra. Kjøp som er belastet konto frem til utbetalingsdag, trekkes automatisk av summen som utbetales.
Oppstart av leieperiode
Når leieperioden starter kommer du til butikken og tar kontakt med personalet som vil hjelpe deg i gang. Husk å ta med gyldig legitimasjon. Hvis du ikke har stilt ut varer på din stand innen utgangen av første dag av leieperioden, forbeholder Relopp seg retten til å leie ut standen til andre uten forvarsel. Skulle du være forhindret fra å møte opp første dag av leieperioden, ber vi deg ta kontakt med oss så snart som mulig.
Varer kan kun plasseres på din stand; det er ikke tillatt å plassere varer på gulvet, på andre stands eller andre steder i butikken. Det er ikke tillatt å legge ut reklamemateriell på standen. Modifikasjon av standen med skruer, stifter eller lignende som kan skade standen, er heller ikke tillatt. På den øverste hyllen kan det kun plasseres stødige gjenstander. Personalet forbeholder seg retten til å fjerne varer som de vurderer som for tunge eller som kan utgjøre en fare for å falle ned.
Varebeskrivelse
Alle varer må være registrert, beskrevet og prissatt via din kundeprofil hos www.relopp.no før du tar dem med til butikken. Hver vare må ha en tydelig og informativ beskrivelse, for eksempel: "Nike (modell) Rød Genser Str L 250,-". Dette gjelder for alle varer og er avgjørende for at personalet skal kunne unngå bedrageri ved bytting av prislapper.
Varer uten pris
Varer uten prislapp skal ikke plasseres ut på din stand. Hvis en vare mister sin prislapp, vil den bli plassert i vår "lost & found". Dersom du savner en vare, selv etter at leieperioden er avsluttet, oppfordrer vi deg til å sjekke i vår "lost & found".
Du kan ikke ta med deg varer fra "lost & found" før du har fått bekreftelse fra personalet om at det er din vare. Varer i "lost & found" blir oppbevart i 14 dager, hvoretter de tilfaller Relopp, som har rett til å selge, donere eller kaste dem.
Orden og påfyll av varer på din stand
En ryddig og pen stand kan betydelig øke salget. Du er selv ansvarlig for å holde standen din ryddig, men du har muligheten til å benytte deg av vår ryddetjeneste for å hjelpe deg med dette. Prisen for denne tjenesten finner du på vår nettside.
I tillegg kan du fylle på standen din gjennom hele leieperioden, slik at du kan tilpasse utvalget etter behov. Du kan ha så mange varer som passer på standen din, og den kan gjerne være full. Vi oppfordrer imidlertid til at du organiserer varene på en ryddig og estetisk tiltalende måte, slik at standen ser attraktiv ut for kundene
Endring av pris
Du kan endre prisen ned på varene dine i løpet av leieperioden. Dette må gjøres via nett, og det må skrives ut en ny prislapp i butikken for de aktuelle varene. Vær oppmerksom på at prislapper ikke kan strykes ut eller endres av selger selv. Overstrekede prislapper anses som ugyldige. For å sikre korrekt informasjon, vennligst følg denne prosedyren.
Rabatt på din stand
Du kan sette en rabatt på standen din ved å sende en forespørsel gjennom din kundeprofil. Du har mulighet til å velge mellom 25 % eller 50 % rabatt, og personalet vil sette rabatten på standen din dagen etter. Personalet merker din stand med en skilt med den valgte rabatten. Vær oppmerksom på at denne rabatten gjelder for alle varene på standen din.
Forlengelse av leieperiode
Hvis du ønsker å utvide din reservasjon, vil dette bli ansett som en ny leieperiode. Det betyr at prisen for den utvidede perioden vil bli fastsatt basert på lengden på denne nye leieperioden.
Tømming av stand etter endt leieperiode
Ved endt leieperiode må standen være pakket ned og tømt innen 17:00 den dagen. Du må henvende deg i kassen og legitimere deg når dette skal gjøres, og du er selv ansvarlig for å tømme standen. Sjekk glasskap og “lost & found” hvis du mangler varer. Prislapper må være på varene og kan ikke fjernes før du har forlatt butikken. Personalet vil sørge for at du kun har med deg dine varer før du kan forlate lokalet.
Dersom standen ikke blir tømt innen fristen, vil personalet pakke den ned, og det påløper et beløp på 200 NOK per stand for denne tjenesten. Hvis varene ikke hentes innen to uker etter endt leieperiode, tilfaller de Relopp, som fritt kan donere, kaste eller selge dem. Hvis du ikke kan tømme standen til rett tid, kan du bestille tjenesten nedpakking av standen for 100 NOK per stand. Vi ber om at varene hentes så raskt som mulig, da de vil tilfalle Relopp, som fritt kan donere, kaste eller selge dem to uker etter endt leieperiode.
Nedpakking som ikke er avtalt og betalt vil motregnes ditt samlede salg eller kreves betalt ved henting av dine varer.
Følgende varer skal ikke selges hos Relopp
Ulovlig kopierte produkter, tobakk, alkohol, gull, sølv, matvarer, våpen, fyrverkeri, hvitevarer, pornografisk materiale eller annet som personalet måtte vurdere upassende eller støtende.
Vi ønsker ikke store varepartier fra nettbutikker som Wish, Temu, eBay og lignende for videresalg.
Ved brudd på disse betingelsene forbeholder vi oss retten til å fjerne disse varene uten forvarsel. Personalet har også myndighet til å avvise eller fjerne produkter som kan skade butikkens standard, f.eks. skitne, illeluktende eller uhygieniske varer.
Eiendomsrett
Relopp overtar ikke eiendomsretten til varer i forbindelse med formidlingen av salget. Eiendomsretten og ansvaret for varene forblir hos selgeren, og tilfaller kjøperen når Relopp, på vegne av standleier, gjennomfører salget i butikken. Det er viktig å merke seg at selgeren er ansvarlig for varenes tilstand og eiendomsretten frem til salget er fullført.
Varesikring
Relopp tar sikkerheten til dine varer på alvor og implementerer flere tiltak for å sikre dem. Vi benytter kameraovervåking, alarmsystemer, vekterutrykning, samt et ekstra årvåkent personale for å beskytte ditt innhold. Vi anbefaler at små og dyre gjenstander ikke plasseres på standen, men heller oppbevares i låste glasskap for maksimal sikkerhet.Ved leie av stand kan du plassere en eller to av slike gjenstander i glasskap, forutsatt at det er tilgjengelig kapasitet.
Relopp politianmelder butikktyveri og bedrageri. (f.eks. ombytting av prislapper).
Relopp kan ikke stilles til ansvar for tapte, stjålne eller ødelagte varer. Relopp er ikke erstatningspliktige ved brann eller vannskade. I tilfeller med brann, vannskade, uhell eller innbruddstyveri kan det være mulig at din innboforsikring dekker slike hendelser. Vi anbefaler derfor at du sjekker vilkårene i din forsikring for å forstå hva som dekkes.
Personvern
Relopp anerkjenner og respekterer viktigheten av ditt privatliv på internett. Vi vil aldri selge eller dele ditt navn, adresse, e-postadresse, kredittkortinformasjon eller andre personlige opplysninger med tredjepart uten ditt samtykke. Ditt personvern er en prioritet for oss, og vi er forpliktet til å beskytte dine data.
Øvrige betingelser
Vi forbeholder oss retten til å bortvise kunder ved uakseptabel oppførsel. I tillegg kan vi endre åpningstider, holde stengt, samt endre og legge til betingelser etter behov. Vi oppfordrer alle til å holde seg oppdatert på våre retningslinjer og betingelser.